onsdag 25 april 2007

Prisbelönt forskning om ADHD och arbetsminne

Pernille Olesen får Stora Barnmedicinpriset för sin forskning om utveckling av hjärnans arbetsminne!

Pernille Olesens nyskapande forskning visar att arbetsminnet i hjärnan kan tränas upp. Arbetsminnet är förmågan att hålla information uppdaterad i minnet under en kort period. Forskningen kan bl a leda till ny behandling av barn och ungdomar med ADHD. Det underlättar deras vardag eftersom de har nedsatt koncentrationsförmåga och annars lätt distraheras av omgivningen.


Inom en förhållandevis snar framtid skall jag berätta om mina erfarenheter av arbetsminnesträning, en metod som åtminstone i mitt fall visade sig fungera utmärkt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad spännande. Jag har ju själv det problemet även om jag inte addis.

Agatha sa...

Om du gör ansökan om handikappersättning, ta gärna upp arbetsminnesträning som en post. Det skulle vara intressant att se hur Försäkringskassan ställer sig till det.

Inlägg om Cogmed kommer så snart jag pratat med dem. Jag skall fråga om jag får använda ett par av deras bilder.