lördag 7 april 2007

Andas djupt och räkna till tio

Touretttes? Det tvivlar jag på. Jag har aldrig hört dig svära.

ADHD? Nej, då hade du inte klarat av att sköta ditt jobb.

Aspergers? Kom tillbaka när du har en penis.


Det finns diagnoskriterier som aldrig sett dagens ljus. De återfinns inte i DSM-IV eller ICD-10. De kan inte ifrågasättas. De gror i huvudet på stafettläkare som tror sig veta bättre än sina mer erfarna kollegor och psykologer vars hjärnor utvecklade kunskapsresistens någon gång på åttiotalet. Visste du till exempel att du bara kan ha Aspergers syndrom om du är man?

5 kommentarer:

Anonym sa...

De där diagnoskriterierna utan ljus, en del av dem finns i okunskapen. T.ex. hos dem som friskförklarar mig när jag är som mest i mina hypomana perioder, precis innan jag slår över till grönt! (Då ser de rött. Usch, vilket dåligt skämt.) Jag tror inte bara att det är okunskap förresten, som det där med att man plockar ut ett kriterie och använder det (tex att tourettes skulle innebära att man svär mycket) utan det är självgodhet. Det lider jag själv av så jag vet att jag har rätt i detta. ;-)

Agatha sa...

Mm. Ignorance is curable, stupidity terminal.

På vilka grunder friskförklarar de dig?

Anonym sa...

jag skrev ett svar, men kom det med?

Anonym sa...

nej, tydligen inte. nå jag skrev nåt om att när jag är som sjukast upplevs jag som friskast av människor som helst ser mig som en extremt handlingskraftig stormvind. Och så tror jag många är. Men ändå är det det tillståndet som ställer till mest för omgivningen, ens relationer och ekonomi.

Agatha sa...

Ibland tar det en stund innan kommentaren syns, men den här gången verkar den ha slukats av Blogger. Oh, well.

Jo, jag tror också att många med bipolärt syndrom bemöts på just det sättet. Någon som är så charmig och initiativrik kan väl inte tänkas ha några problem?

I grunden ligger kanske en föreställning om att patienten inte kan ha särskilt stor kunskap om sig själv. Tror jag.