söndag 22 april 2007

Bloggkarneval: Om neuropsykiatriska diagnoser

För ett par veckor sedan började jag ansätta alla begåvade bloggare jag känner till med förslag till ett gemensamt projekt. Idén var att skriva om samma ämne - neuropsykiatriska diagnoser - för att belysa det från skilda perspektiv. Till min förtjusning fick jag respons.

Spiro Spero skriver om diagnosen som ett verktyg för att förstå sig själv. Barracuber diskuterar Aspergers syndrom och normalitet. Trollhares text om diagnostik och kön har en rubrik som får Aftonbladet att fälla avundsamma tårar. Minou beskriver Aspergers som ett annorlunda sätt att fungera - men inte ett felaktigt sådant. (Hennes inlägg om etiketter är också läsvärt.) Jag ifrågasätter att man kan simulera neuropsykiatriska funktionshinder. Tommy riktar än skarpare kritik mot samma föreställning.

Vill du vara med i nästa omgång av karnevalen? Läs det här.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oh, vad synd, jag hittade det här några timmar för sent. Men jag är gärna med i nästa omgång.

Agatha sa...

Självfallet skall du vara med! Det finns alltid plats för nattknytt.

Anonym sa...

Hej du, tänkte bara säga att det ska vara barracuber och inget annat. :) Han har tydligen inte sett det än så jag tänkte att jag går in och informerar dig. Tyvärr har andra som kopierat ditt inlägg gjort samma fel. :(

I övrigt så var det än trevlig idé med ett samarbete.

Agatha sa...

Wah. Jag visste att jag gjort något fel, men kunde inte sätta fingret på det. Har korrigerat. Skall skriva till de andra karnevalisterna och be dem ändra sina inlägg. (Det är helt och hållet mitt fel, eftersom jag skrev sammanställningen.)

Tack för att du uppmärksammade det!

Anonym sa...

Hehe inga problem. Det är därför man ska kontrollera innan man postar.